Heros Aquarius – hazai vízszállítók negyedszer

A Heros által készített vízszállító a típus negyedik generációja, és az alapok megtartása mellett számos újdonságot tartalmaz. A jármű, a megrendelő által megfogalmazott igények, a korábban elkészült gépjárművek gyártási tapasztalatai és a felhasználói visszajelzések alapján mind oltástechnikai, mind felépítmény-szempontból megújult. A korábbi évek tapasztalatai szerint bevált Renault Kerax 420.19 4×4 típusú járműalváz és a Heros Coral technológiával épített felépítmény egy egységes, robusztus megjelenésű járművet eredményezett.

A meghajtásért felelős motor 303 kW teljesítményű, 1870 Nm maximális nyomatékú, soros 6 hengeres, hengerenként 4 szelepes, elektronikus vezérlésű Common Rail befecskendezéssel ellátott dízelmotor. A 16 sebességes váltó alsó és felső, illetve a hosszú és rövid fokozatok között automatikus működésű, segítségével a motor nagy nyomatékú alacsony fordulatszámú tartományát lehet jobban kihasználni.

Renault Kerax 420.19 4X4 vízszállító gépjárművek
Renault Kerax 420.19 4X4 vízszállító gépjárművek

Az első híd egy hatóságilag 9000 kg terhelhetőségű, dupla reduktoros, differenciálzárral ellátott, állandóan hajtott híd, stabilizátorral. A hátsó híd hatóságilag 10000, műszakilag 13000 kg terhelhetőségű, dupla reduktoros, differenciál zárral ellátott, hajtott híd, stabilizátorral. Az osztómű Steyr VG  2000 típusú, a 2 fokozatú, integrált közlőmű, az első és a hátsó híd közötti differenciálzárral. A fékrendszer két független körös, fékerő szabályozóval, ABS-sel és automatikus fékbetét utánállítással ellátott kivitel. A kézifék mind a négy kerékre hat.

A felépítménybe egy rozsdamentes acélból készült, 6900 liter víz szállítására alkalmas bordázott kivitelű víztartály került beépítésre. A jármű oltástechnikája a korábbi kivitelekhez képest néhány lényeges eltérést mutat. A legfontosabb, hogy ez a széria már rendelkezik magasnyomású szivattyúfokozattal, így az avaroltó és a gyorsbeavatkozók is magasnyomással üzemelnek. A rozsdamentes acél segédkertre felépített, önhordó alumínium felépítményben kapott helyet az RBI NH 30-as szivattyú. A szivattyú a hajtást az NMV 221 típusú, közvetlenül a motorhoz kapcsolódó mellékhajtóműről kapja, így lehetőség van a menet közbeni oltásra is. Normál nyomáson 2400 liter/perc, magas nyomáson 300 liter/perc névleges vízszállítás áll rendelkezésre a beavatkozáshoz.

A jármű oldalsó alsó málhatereibe kivezetett, oldalanként két-két „B” méretű nyomócsonkon kívül a jármű első lökhárítója alá került felszerelésre egy, a szűk utcákban történő vízátadáshoz jól alkalmazható „B” nyomócsonk. A tűzoltástechnikát a jármű jobb oldalán elhelyezett, állítható sugárképet biztosító Skobu Fontana 150 sugárcső fejjel felszerelt rézsűoltó berendezés teszi teljessé.

Az Aquarius a Heros Cerberus Tűzoltósági Felügyeleti Rendszerrel van felszerelve, ami biztosítja a funkciók működtetését, mind a szivattyútérből, mind a vezetőfülkéből. A Cerberus PLC-alapú, érintőképernyőkkel vezérelhető rendszer, melynek menürendszere biztosítja, hogy az egyes funkciókat a kezelő, egyértelmű képernyőváltások mellett – a véletlen kezelés lehetőségét lecsökkentve – vezérelje. A tűzoltástechnikai berendezésre vonatkozó információk részben az adott menüben, részben menüváltást követően is rendelkezésre állnak.

A kezelőpanelekről az alábbi funkciók vezérelhetőek:

  • Mellékhajtás kapcsolása
  • Kézigáz
  • Megkülönböztető jelzések kapcsolása
  • Tartályüzem, felszívásos üzem átkapcsolás
  • Gyorsbeavatkozók
  • Avaroltó
  • Rézsűoltó
  • Vízátadás
  • Üzem közbeni tartálytöltés
  • Nyomástartás

Az érintőképernyőkön az alábbiakban felsorolt információk érhetőek el: 

  • Tartályszint
  • Megkülönböztető jelzés
  • Üzemóra számláló
  • Kardántengely fordulatszám
  • Nyomóoldali nyomás
  • Dátum, idő
  • Málhatér ajtók, redőnyök
  • Munkatér lámpa
  • Mellékmeghajtás
  • Szelepek/menük állapota

A kezelőszemélyzet illetve a bevetés irányítója a tartályszinteket nem csak a fülkében és a szivattyútérben elhelyezett kezelőpaneleken, hanem a jármű mindkét oldalán kívül felszerelt nagy távolságból látható szintjelzőkről is figyelemmel kísérheti.

Renault Kerax 420.19 4X4 vízszállító gépjármű
Renault Kerax 420.19 4X4 vízszállító gépjármű

A felépítmény üvegszál erősítésű poliésztergyanta hátfalakkal van felszerelve, amelyek részben rugalmas alapanyaguknak köszönhetően kisebb sérülések esetén védik a felépítmény lemezeit és biztosítják a cserével történő gyors javíthatóságot. A hátfalak integráltan tartalmazzák a KRESZ által előírt – Hella gyártmányú – fényjelzéseket.  A hátsó világítótestek a hátfal felső részén meg vannak ismételve, így a vízszállító mögött haladó, legfeljebb furgon méretű járművek nem takarják el a követő járművektől a közlekedésbiztossági és megkülönböztető jelzéseket.

A tűzoltójármű természetesen nem lehet teljes megkülönböztető jelzések nélkül, így a jármű ráccsal védett kivitelű, Federal Signal gyártmányú mini fényhidakat, két homlokfali villogó kéklámpát, elektromos hangjelzést, és a hátfalon négy villogó kéklámpát kapott. A megkülönböztető jelzést Fiamm kompresszorkürt egészíti ki.

A kezelők kényelméről az ergonomikus fülkekialakítás, valamint a fizikai erőt nem igénylő vezérlőrendszer mellett az is gondoskodik, hogy a tűzoltástechnikai berendezés minden kezelőszerve a talajszintről, illetve azoknál a funkcióknál, amelyek menet közben működtethetőek (avar és rézsűoltó, megkülönböztető jelzés), mind a parancsnok, mind a vezető által elérhetőek. Fellépő használatára csak nagy mennyiségű tömlő, vagy a kihajtó falon elhelyezett, segítség nélkül felvehető légzőkészülék használatakor van szükség. A szívótömlők a szivattyútér feletti kihúzható tárolón találhatóak, így azok a szívócsonkhoz a lehető legközelebb helyezkednek el.  

A jármű folyamatos bevethetőségét egyesített – Shottleitner márkájú – töltőcsatlakozó biztosítja, ami lehetővé teszi a motor megfelelő hőmérsékleten tartását és a féklevegő utántöltését. Az Aquarius felépítményében a megszokott szívó és nyomóoldali felszerelések mellett Fogfighter sugárcsövek, Force balta és MSA Auer légzőkészülékek is helyet kaptak.

(A cikk megírásában nyújtott segítségért köszönetet mondunk Pethő István Ferencnek, a BM Heros Zrt. minőségügyi vezetőjének és Kristóf István tű. ezredesnek, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság műszaki főosztályvezetőjének.)

Rovat
Témakör