Tűzvédelmi hatósági feladatok
A tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény szerint a tűzvédelmi hatóság jogszabályban meghatározott esetekben
- engedélyezi a kérelmezett jog gyakorlását,
- a hatáskörébe utalt ügyekben ellenőrzi a
kötelezettségek betartását, - az előírások megsértése esetén korlátozza vagy
megtiltja az üzemeltetés, a tevékenység folytatását, - a kötelezettségeiket megsértőkkel szemben
figyelmeztetést alkalmaz vagy tűzvédelmi bírságot szab ki, valamint - a tűzesettel kapcsolatban tűzvizsgálati eljárást
folytat le és tűzeseti hatósági bizonyítványt ad ki.
A tűzvédelmi hatósági feladatokat ellátó szervezetekről, a tűzvédelmi bírságról és a tűzvédelemmel foglalkozók kötelező élet- és balesetbiztosításáról szóló 259/2011. (XII. 7.) Korm. rendeletben található meg, hogy a Kormány mely ügyekben jelöli ki tűzvédelmi hatóságnak a fővárosi és vármegyei hivatalt, a katasztrófavédelmi kirendeltséget, a vármegyei katasztrófavédelmi igazgatóságot, illetve az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot.
A honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztérium vagyonkezelésében lévő ingó és ingatlan vagyontárgyak tekintetében, a 259/2011. (XII. 7.) Korm. rendeletben meghatározott ügyeknél országos illetékességgel első fokon a honvédelemért felelős miniszter jár el.
A hatósági, eljárásokkal kapcsolatos szabályokat tartalmaz még a tűzvédelmi hatósági eljárások általános és különös szabályairól szóló 489/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet, a szakhatósági eljárásokkal kapcsolatban pedig az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet.