Okostelefonon riasztana a katasztrófavédelem

A cellainformációs üzenetek alkalmazását nem, az okostelefonokon futtatható veszélyhelyzeti applikációt viszont jó ötletnek tartják a mobilszolgáltatók szakemberei.

Veszélyhelyzeti kommunikáció élesben címmel tartott szakmai fórumot a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület Rádiótávközlési Szakosztálya április 8-án Budapesten. A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. által helyet adó rendezvény – melyen a távközlési szolgáltatók, a médiahatóság, a katasztrófavédelem, a rendőrség, a média képviselői is részt vettek – apropóját a március közepi hóvihar adta.

A távközlési, informatikai és veszélyhelyzeti kommunikációs szakemberek abban egyetértettek, hogy a Belügyminisztérium március 15-i SMS-ének sok értelme nem volt. Hangsúlyozták, hogy közös gondolkozással egy olyan, veszélyhelyzeti kommunikációra alkalmas megoldást kell találniuk, amely feleslegesen nem terheli a mobilhálózatot.

Maros Dóra, az Óbudai Egyetem kutatási dékánhelyettese, a fórum moderátora a Hollandiában és Japánban alkalmazott Cell Broadcast Service (CBS), azaz a cella körüzenet bevezetését vetette fel. A CBS lehetővé teszi adott körzetben lévő mobiltelefonokra az üzenetküldést a hálózat leterhelése nélkül. A távközlési cégek szakemberei ódzkodnak ennek a régebbi technológiának az alkalmazásától, inkább az okostelefonokon futtatható applikációkban látják a jövőt.

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság illetékese elmondta, hamarosan bárki által ingyenesen letölthető lesz egy program, amely okostelefonokon a tartózkodási hely alapján szolgáltat aktuális veszélyhelyzeti információkat. Az applikáción már hónapok óta dolgoznak.

A márciusi hóviharral az élet ugyan megelőzte a katasztrófavédelem kezdeményezését, de bármennyire is létezik egy jó kommunikációs csatorna, azt működtetni is kell. A fórumon több szervezet részéről kritika érte a katasztrófavédelmet. A hazai veszélyhelyzet-kezelésben közvetlenül érintett szervezetek kommunikációs rendszerének számító Marathon Terrán ugyanis nem tájékoztatták a médiát a katasztrófahelyzetről, nem éltek a közérdekű közlemény kiadásának lehetőségével.

Az egyik mobilszolgáltató képviselője elmondta, ők is nézték a Marathon Terrát, de utoljára csak egy nőnapi üdvözletet kaptak rajta. Egy katasztrófavédelmi igazgatóság pedig egy ügyfélszolgálati e-mail címen próbálta felvenni velük a kapcsolatot, amely postafiókot viszont hétvégén nem olvasnak.

A fórumon résztvevő szakemberek hasznosnak ítélték a találkozót, bár meg kellett állapítaniuk, ismételten olyan problémák kerültek a felszínre, melyek hosszú évek óta megoldásra várnak.

Rovat
Témakör