Légi járművek tüzeinek oltása
A 6/2016. (VI. 24.) BM OKF utasítással kiadott Tűzoltás-taktikai Szabályzat a következőket határozza meg a légi járművek tüzeinek oltására.
Általános rendelkezések
A repülőtéri tűzoltóságoknak a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) vonatkozó előírásait is figyelembe kell venni.
Az állandóan üzemelő repülőtéren, illetve közvetlen környezetében bekövetkező rendkívüli esemény felszámolása érdekében a repülőtérnek a jogszabályok, ajánlások alapján készített kényszerhelyzeti tervvel kell rendelkeznie.
A balesetet szenvedett légi jármű utasait – még abban az esetben is, ha a légi jármű nem ég – közvetlen életveszélyben lévőknek kell tekinteni. Kimentésük érdekében mentési csoportokat kell szervezni.
A káreset helyszínén, valamint a felállítási helyeken a megkülönböztető fényjelzés használata kötelező. Repülőtereken a gurulóutakat, kifutópályát érintő vonulás során hangjelzés nem használható.
A baleset, rendkívüli esemény következtében elhunytakat, a roncsokat, csomagokat, a fekete dobozt a feltalálás helyéről elmozdítani, a helyszínt megváltoztatni, csak időlegesen és különösen indokolt esetben – életmentés, tűzoltás érdekében – szabad. A megtalált fedélzeti dokumentumokat meg kell őrizni és a hatóságoknak át kell adni.
Vonulás
A repülőtéren belüli vonulás, annak sorrendje és a helyszín megközelítése a Tűzoltási és Műszaki Mentési Terv (TMMT) figyelembevételével, a tűzoltásvezető által meghatározott módon történjen.
Felderítés
A felderítés az alábbiakra terjedjen ki:
- vonulás közben a légi jármű megközelítésekor fokozott figyelmet kell fordítani a szél irányának, erősségének megállapítására;
- a légi jármű minden esetben légzőkészülék használata mellett közelíthető meg;
- a veszélyes zónák figyelembevételére a jármű megközelítésekor;
- az életveszélyben levők helyzetének megismerésére;
- a mentésre, beavatkozásra használható kijáratok, vészkijáratok és vágási felületek felderítésére;
- a veszélytelen és szabaddá tehető mentési útvonalak kijelölésére;
- a tűz határvonalára, terjedési irányára;
- a lehetséges vagy meglévő tűzfelület meghatározására;
- az utastér, raktér, szerkezeti részek, üzemanyagtartályok, palackok veszélyeztetettségére;
- a veszélyes anyagok elhelyezkedésére, tulajdonságaira;
- a fedélzeten levő fel nem robbant robbanóeszközökre, lőszerekre;
- arra, hogy a légi jármű polgári vagy katonai-e;
- fegyverzetére (robbanásveszély);
- a hajtóművek működnek-e;
- szárnyak állapotára;
- a futóművek állapotára.
Katonai rendeltetésű, valamint veszélyes anyagot, vegyszereket szállító légi járművek esetében a helyszínt fokozott gondossággal, fegyverzettel rendelkező légi járművet pedig csak oldalról szabad megközelíteni.
Az elsőnek helyszínre érkező raj parancsnoka haladéktalanul közölje a káreset helyszínére vonuló rajokkal, valamint az ügyelettel a légi jármű tartózkodási helyét, koordinátáit.
Beavatkozás előkészítése
Várható légijármű-esemény során a várt leszállás helyszínén a tűzoltásvezető a leszállási iránynak megfelelően két csoportot szervezzen, amelyek felállítási helyét a taktikai, illetve a repülő leszállásánál bekövetkezhető körülmények figyelembevételével kell meghatározni:
- első csoport a légi járművet támadó főerők (speciális habbal oltók, nagy oltóteljesítményű és tartálykapacitású szerek, porral oltók);
- második csoport a légi járművet kísérő, hátulról támadó, követő egységek (kisebb kapacitású, oltóanyaggal rendelkező szerek).
A tűzoltásvezető intézkedjen a taktikai csoportok felállítási helyeinek pontos meghatározására.
A követő csoport egységei a felállítási helyük mellett elhaladó (jelzett) repülőgép elhaladása után azonnal kezdjék meg a gép követését. A pálya szélességének kihasználásával ügyelni kell arra, hogy a hajtómű hatáskörzetén belül ne tartózkodjon gépjármű.
A szerek működési helyét úgy kell meghatározni, hogy a beavatkozás során szükségszerű helyváltoztatás lehetősége biztosított legyen.
A tűzoltásvezető tartson folyamatos kapcsolatot a légi irányítással, valamint a repülőtér ügyeletes vezetőjével.
Életmentés
Az életmentést az alábbiak figyelembevételével kell végrehajtani:
- a tűzoltásvezető intézkedjen a sérült személyek mentésére és az égő roncsok oltására. Szárny fölött elhelyezett vészkijáratokon történő behatolás esetén megközelítésük a szárny belépőél irányából történjen;
- a tűzoltásvezető elsődleges feladatai közé tartozik a veszélyes zóna kijelölése, a repülőgép esetlegesen kibocsátott vészcsúszdáinak védelme, illetve a menekülésre, mentésre használható nyílások, útvonalak megközelíthetőségéről történő gondoskodás;
- a tűzoltásvezető jelölje ki azt a területet, ahol a kimenekített személyek átadásra kerülnek a közreműködő mentő erőknek. Biztosítsa a repülőesemény vizsgálóinak tevékenységét.
Beavatkozás
A beavatkozás során nagy figyelmet kell fordítani az alábbiakra:
- Az egységek felállítási helyét úgy kell meghatározni, hogy a viszonylag nagy sebességgel történő leszálláskor számítani kell arra, hogy a gép oldalra kitörhet.
- A beavatkozás során számítani kell arra, hogy:
- megváltozhat a szél iránya;
- a szétfolyó üzemanyag meggyulladhat;
- vissza kell vonni az erőket, eszközöket a tűz visszagyulladása miatt;
- a katonai légi jármű fegyverzetét elérheti a tűz és azt aktiválhatja.
- A beavatkozást lehetőség szerint szél felőli oldalról kell végezni.
- A beavatkozás során koncentráltan a géptörzs védelmére kell törekedni. Több darabra szakadt géptörzs esetén az erőket meg kell osztani. A tűz oltásával egy időben meg kell kezdeni az életmentést, biztosítani kell a menekülési útvonalakat.
- A tűzoltásvezető a beavatkozás eredményessége
érdekében fokozott figyelemmel legyen a légi jármű alábbi szerkezeti
sajátosságaira:
- alkáli fémötvözetekből készült félhéjre, önhordó szerkezetekre;
- különböző helyeken nagymennyiségű éghető folyadékok jelenlétére;
- nagy nyomás alatt lévő (20-200 bar) hidraulikus csővezetékekre;
- oxigén és légkondicionáló rendszerre;
- forgó, csukló, mozgó alkatrészekre;
- a gép teljes terjedelmében bárhol előforduló feszültség alatt lévő elektromos vezetékekre.
- A légi jármű tüzének eloltása érdekében törekedni kell a tűz lehető legrövidebb időn belüli körülhatárolására, a tűzterjedés megakadályozására.
- Az épületre, építményre zuhant vagy repülés közben felrobbant légi jármű földre hulló részeit lehetőség szerint az adott terület, létesítmény tüzével együtt kell oltani.
Géptörzs
A törzsbe történő behatolás előtt a légi jármű sajátosságokat figyelembe véve fel kell becsülni a géptörzs állapotát, állékonyságát. Vizsgálni kell a törzs és a burkolat roncsolódásának mértékét, a tűz hatása által előidézett elszíneződést.
A behatolásra lehetőség szerint a szélfelőli oldalon lévő természetes nyílásokat kell használni, nyitni.
Amennyiben bontást kell alkalmazni, törekedni kell a megjelölt vészvágati helyeken történő vágásra. Ha nincs jelölés, lehetőség szerint a törzs felsőrész középvonalánál, az ablakoknál vagy ezek között, a szék karfa szint és a kalaptartó szint közötti területen kell a behatolást végrehajtani.
A törzsbe behatoló mentő személyek minden esetben kötelesek légzőkészüléket használni, szükséges a füsteltávolítást haladéktalanul megkezdeni. A törzsbe történő behatolás sugárvédelem mellett történjen.
Az ajtók nyitása esetén a nyitást végző tájékozódjon a vészcsúszda állapotáról, valamint a géptörzsben meglévő túlnyomásról.
Túlnyomás során a kifelé nyíló ajtók, vészkijárati nyílások nyitásakor fokozott figyelemmel kell eljárni.
Futómű
Futómű túlmelegedésekor annak megközelítése a géptörzs hosszirányához viszonyítva lehetőség szerint 45°-ban történjen.
A futóművek hűtését ventilátorral haladéktalanul meg kell kezdeni, amennyiben nem áll rendelkezésre ventilátor akkor porlasztott vízsugár szakaszos alkalmazásával kell végrehajtani. A hűtés ideje alatt sugárvédelmet kell biztosítani. Tűz esetén a lánggal égést haladéktalanul meg kell szüntetni a környező alkatrészek egyidejű hűtése mellett.
Katonai légi jármű
A tűzoltásvezető tájékozódjon:
- a fegyverzet állapotáról;
- a katapultrendszerek állapotáról;
- a szétszóródott robbanószerekről, veszélyeztetettségük mértékéről;
- a fedélzeten található speciális anyagokról (Hidrazin).
A beavatkozás biztonsági előírásai
A tűzoltásvezető intézkedjen a gép elgurulásának megakadályozására és a terület lezárására olyan mértékben, hogy a mentés és tűzoltás végrehajtható legyen.
Veszélyes zóna kijelölése a repülőgép előtt és mögött kb. 1000 méter, elforgatható csöves fegyverzet esetén a veszélyes zónát a fegyverzet irányvonalában kell kialakítani.
A tűzoltásvezető a körülmények mérlegelése alapján intézkedjen a területet lezárásáról a légi jármű első földet érési helyétől a teljes megállásig tartó terület által meghatározott körzetben.
A tűzoltásvezető határozza meg a lezárt területen tartózkodók, belépésre jogosultak körét.