Kötöttpályás járművekben keletkező tüzek beavatkozási szabályai
A 6/2016. (VI. 24.) BM OKF utasítással kiadott Tűzoltás-taktikai Szabályzat a következőket határozza meg a kötöttpályás járművekben keletkező tüzeknél történő beavatkozásra.
Felderítés
A felderítés az alábbiakra terjedjen ki:
- meg kell győződni a feszültségmentesítés végrehajtásáról;
- van-e veszélyben emberélet, kiesett, elmenekült sérültek felkutatása;
- veszélyt jelző tábla illetve a mozdonyvezetőtől, menetokmányból információ a szállítmányra vonatkozóan;
- forgalom leállítása, elterelésének lehetőségei, szükség szerint a terület lezárása;
- elektromos és más légvezeték, híd, közúti felüljáró, aluljáró védelme;
- biztonságos megközelítési, illetve működési távolság;
- jármű, rakomány elmozdulásának lehetősége;
- időjárási viszonyok befolyásoló hatása;
- van-e gyújtóforrás a kárhelyen.
Beavatkozás előkészítése
A beavatkozás előkészítése során nagy figyelmet kell fordítani az alábbiakra:
- intézkedni kell a beavatkozás helyszínét érintő szakasz feszültségmentesítéséről. A feszültségmentesítést végző szakembert írásban nyilatkoztatni kell a feszültségmentesítés végrehajtásáról, a felső vezetéket a beavatkozás helyszíne előtt és mögött is le kell földelni;
- feszültség alatti felső vezetéket, elektromos egységet 2 méteren belül nem közelítünk meg;
- feszültségmentesítés elvégzését igazoló nyilatkozat nélkül beavatkozni nem lehet;
- vasúti forgalom korlátozásáról, az égő és nem égő szerelvények eltávolításáról;
- vonulás során a tűzoltásvezető határozza meg a vonulási és kiérkezési sorrendet a várható munkáknak megfelelően;
- elgurulás ellen biztosítani kell a járművet, mert a beavatkozás, illetve a deformálódás, kiégés miatt a súlypont megváltozhat, a szerelvény elgurulhat;
- állomáson történő vasúti szerelvény tűzének esetén az égő szerelvény 20 méteres körzetében minden felsővezetéki berendezés feszültségmentesítését végre kell hajtani;
- az utasszállító kocsik hő hatására saját súlyuktól is megrogyhatnak;
- terület-lezárás, forgalomeltereltetés a rendőrség segítségével;
- veszélyes anyag szállítása esetén a vonatkozó különös szabályokra;
- nagyszámú sérült vagy utas ellátásának, valamint segítésének érdekében intézkedni kell a társszervek kirendeléséről, mentők (tömegbalesetes jármű) rendőrség, Közlekedésbiztonsági Szervezet (a továbbiakban: KBSZ);
- intézkedni kell az adott szolgáltató balesetelhárító szereinek riasztásáról, szakember kirendeléséről.
Életmentés
Az életmentést az alábbiak figyelembevételével kell végrehajtani:
- a sérültek kimentése, illetve a mentés idejére a sérültek környezeti hatásoktól való védelme;
- a mentőorvos véleményének figyelembevételével mentési sorrend meghatározása, mentés a sérültek helyzetére, a sérülés jellegére és mértékére tekintettel.
Beavatkozás
A beavatkozás során nagy figyelmet kell fordítani az alábbiakra:
- lakott területen kívül csak a riasztott eszközökön lévő oltóanyag vehető figyelembe;
- a tömlőket lehetőség szerint a sínek alatt kell átvezetni;
- alapvetően vízzel történő oltást kell alkalmazni;
- a szerelvényeket szét kell kapcsolni, és a nem égő részt biztonságos távolságra kell vontatni;
- lehetőség szerint a még nem égő rakományt, anyagokat el kell távolítani;
- a zárt terek (főként raktér) nyitásakor fel kell készülni a szúróláng hatására;
- szükség esetén a helyszínre érkezett MÁV balesetelhárító egységet a munkálatokba be kell vonni;
- a veszélyes anyagok szétfolyását, csatornába, élő vízbe történő bejutását meg kell akadályozni, a szétfolyt veszélyes anyagok és a mentesítő anyagok elszállíttatásáról gondoskodni kell.
Utómunkálatok
Az utómunkálatok során nagy figyelmet kell fordítani a tűzoltási, kárelhárítási munka befejeztével a további veszélyhelyzeteket okozó körülmények megszüntetéséről, a forgalmi akadály megszüntetésének elősegítéséről, illetve a köztisztaságot visszaállító szervezet kirendeléséről.