Kazal a vasúti pálya közelében
A Balatonfenyvesi Kisvasút pályája mentén helyenként láthatóan nem teljesítik a tűztávolságra vonatkozó előírásokat.
Az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet (OTSZ) szerint a mezőn összerakott kazal, valamint a szérű és rostnövénytároló elhelyezésénél a szélső tárolási egység és a környező vasúti vágányoktól – a rostnövénytároló ipari vágányát kivéve – legalább 100 méter, közúttól, erdőtől, lábon álló gabonától legalább 25 méter tűztávolságot kell tartani.
Egykoron, a gőzmozdonyok idején érvényben lévő, a tűzrendészetről szóló 4/1957. (XI. 19.) BM rendelet a mezőgazdasági termények tűzrendészetével elég részletesen foglalkozott.
Egyebek között ezt határozta meg:
„83. § (2) Szérű céljára csak olyan területet szabad igénybe venni, mely az alábbi tűzrendészeti követelményeknek megfelel:
c) közúttól, puhatetejű tűzveszélyes épületektől legalább 60 m,
d) vasúti sínektől és erdőségektől legalább 100 m, állomástól 200 m,
távolságon kívül van.
85. § (5) Iparvágánnyal ellátott szérűkön a gőzmozdonyok tolatási határa a szélső kazaltól számított 60 m. A tolatási határon belül lóvontatás, robbanómotoros mozdony, vagy traktorvontatás engedélyezhető.
92. § A tárolóhelyeken összerakott asztagot, kazlat, boglyát (a továbbiakban: kazal) a robbanóanyagraktártól és a gyártól legalább 300 m, egyéb épülettől és vasútvonaltól legalább 100 m, állami úttól legalább 20 m, utcától és szomszédos kerítéstől legalább 10 m távolságra kell elhelyezni.
Ha a vasútvonalon vontatásra nem gőzgépet vagy robbanómotort használnak (pl. lóvontatásnál, villamos vontatásnál) abban az esetben a 100 m távolság 20 méterrel csökkenthető.”
A MÁV az utolsó gőzmozdonyát 1959-ben szerezte be, és 1984. június 2-án állította le az utolsó gőzvontatású személyvonat forgalmát (forrás: Vasútgépészet múltja, 2017/2. szám, Dr: Heller György: Valóban meghalt a gőzvontatás?). Ma már csak nosztalgiajáratok vannak.
Elképzelhető, hogy a 100 méteres szabály megszokásból maradt benne az OTSZ-ben, és ez a 2020. január 22-én hatályba lépő módosításnál sem változik. A tűztávolságnak jelenleg a vonatból a dohánynemű gondatlan eldobása miatti tűzveszély miatt van értelme, illetőleg ha bármi más okból mégis kigyullad a kazal, minél kevésbé veszélyeztesse a vasúti forgalmat.
De talán a gőzmozdonyokra kitalált 100 métert érdemes lenne átgondolni, a vasúti pályától egy méterre történő tárolást meg nem hagyni.