Heros Aquarius – hazai vízszállítók negyedszer
A Heros által készített vízszállító a típus negyedik generációja, és az alapok megtartása mellett számos újdonságot tartalmaz. A jármű, a megrendelő által megfogalmazott igények, a korábban elkészült gépjárművek gyártási tapasztalatai és a felhasználói visszajelzések alapján mind oltástechnikai, mind felépítmény-szempontból megújult. A korábbi évek tapasztalatai szerint bevált Renault Kerax 420.19 4×4 típusú járműalváz és a Heros Coral technológiával épített felépítmény egy egységes, robusztus megjelenésű járművet eredményezett.
A meghajtásért felelős motor 303 kW teljesítményű, 1870 Nm maximális nyomatékú, soros 6 hengeres, hengerenként 4 szelepes, elektronikus vezérlésű Common Rail befecskendezéssel ellátott dízelmotor. A 16 sebességes váltó alsó és felső, illetve a hosszú és rövid fokozatok között automatikus működésű, segítségével a motor nagy nyomatékú alacsony fordulatszámú tartományát lehet jobban kihasználni.
Az első híd egy hatóságilag 9000 kg terhelhetőségű, dupla reduktoros, differenciálzárral ellátott, állandóan hajtott híd, stabilizátorral. A hátsó híd hatóságilag 10000, műszakilag 13000 kg terhelhetőségű, dupla reduktoros, differenciál zárral ellátott, hajtott híd, stabilizátorral. Az osztómű Steyr VG 2000 típusú, a 2 fokozatú, integrált közlőmű, az első és a hátsó híd közötti differenciálzárral. A fékrendszer két független körös, fékerő szabályozóval, ABS-sel és automatikus fékbetét utánállítással ellátott kivitel. A kézifék mind a négy kerékre hat.
A felépítménybe egy rozsdamentes acélból készült, 6900 liter víz szállítására alkalmas bordázott kivitelű víztartály került beépítésre. A jármű oltástechnikája a korábbi kivitelekhez képest néhány lényeges eltérést mutat. A legfontosabb, hogy ez a széria már rendelkezik magasnyomású szivattyúfokozattal, így az avaroltó és a gyorsbeavatkozók is magasnyomással üzemelnek. A rozsdamentes acél segédkertre felépített, önhordó alumínium felépítményben kapott helyet az RBI NH 30-as szivattyú. A szivattyú a hajtást az NMV 221 típusú, közvetlenül a motorhoz kapcsolódó mellékhajtóműről kapja, így lehetőség van a menet közbeni oltásra is. Normál nyomáson 2400 liter/perc, magas nyomáson 300 liter/perc névleges vízszállítás áll rendelkezésre a beavatkozáshoz.
A jármű oldalsó alsó málhatereibe kivezetett, oldalanként két-két „B” méretű nyomócsonkon kívül a jármű első lökhárítója alá került felszerelésre egy, a szűk utcákban történő vízátadáshoz jól alkalmazható „B” nyomócsonk. A tűzoltástechnikát a jármű jobb oldalán elhelyezett, állítható sugárképet biztosító Skobu Fontana 150 sugárcső fejjel felszerelt rézsűoltó berendezés teszi teljessé.
Az Aquarius a Heros Cerberus Tűzoltósági Felügyeleti Rendszerrel van felszerelve, ami biztosítja a funkciók működtetését, mind a szivattyútérből, mind a vezetőfülkéből. A Cerberus PLC-alapú, érintőképernyőkkel vezérelhető rendszer, melynek menürendszere biztosítja, hogy az egyes funkciókat a kezelő, egyértelmű képernyőváltások mellett – a véletlen kezelés lehetőségét lecsökkentve – vezérelje. A tűzoltástechnikai berendezésre vonatkozó információk részben az adott menüben, részben menüváltást követően is rendelkezésre állnak.
A kezelőpanelekről az alábbi funkciók vezérelhetőek:
- Mellékhajtás kapcsolása
- Kézigáz
- Megkülönböztető jelzések kapcsolása
- Tartályüzem, felszívásos üzem átkapcsolás
- Gyorsbeavatkozók
- Avaroltó
- Rézsűoltó
- Vízátadás
- Üzem közbeni tartálytöltés
- Nyomástartás
Az érintőképernyőkön az alábbiakban felsorolt információk érhetőek el:
- Tartályszint
- Megkülönböztető jelzés
- Üzemóra számláló
- Kardántengely fordulatszám
- Nyomóoldali nyomás
- Dátum, idő
- Málhatér ajtók, redőnyök
- Munkatér lámpa
- Mellékmeghajtás
- Szelepek/menük állapota
A kezelőszemélyzet illetve a bevetés irányítója a tartályszinteket nem csak a fülkében és a szivattyútérben elhelyezett kezelőpaneleken, hanem a jármű mindkét oldalán kívül felszerelt nagy távolságból látható szintjelzőkről is figyelemmel kísérheti.
A felépítmény üvegszál erősítésű poliésztergyanta hátfalakkal van felszerelve, amelyek részben rugalmas alapanyaguknak köszönhetően kisebb sérülések esetén védik a felépítmény lemezeit és biztosítják a cserével történő gyors javíthatóságot. A hátfalak integráltan tartalmazzák a KRESZ által előírt – Hella gyártmányú – fényjelzéseket. A hátsó világítótestek a hátfal felső részén meg vannak ismételve, így a vízszállító mögött haladó, legfeljebb furgon méretű járművek nem takarják el a követő járművektől a közlekedésbiztossági és megkülönböztető jelzéseket.
A tűzoltójármű természetesen nem lehet teljes megkülönböztető jelzések nélkül, így a jármű ráccsal védett kivitelű, Federal Signal gyártmányú mini fényhidakat, két homlokfali villogó kéklámpát, elektromos hangjelzést, és a hátfalon négy villogó kéklámpát kapott. A megkülönböztető jelzést Fiamm kompresszorkürt egészíti ki.
A kezelők kényelméről az ergonomikus fülkekialakítás, valamint a fizikai erőt nem igénylő vezérlőrendszer mellett az is gondoskodik, hogy a tűzoltástechnikai berendezés minden kezelőszerve a talajszintről, illetve azoknál a funkcióknál, amelyek menet közben működtethetőek (avar és rézsűoltó, megkülönböztető jelzés), mind a parancsnok, mind a vezető által elérhetőek. Fellépő használatára csak nagy mennyiségű tömlő, vagy a kihajtó falon elhelyezett, segítség nélkül felvehető légzőkészülék használatakor van szükség. A szívótömlők a szivattyútér feletti kihúzható tárolón találhatóak, így azok a szívócsonkhoz a lehető legközelebb helyezkednek el.
A jármű folyamatos bevethetőségét egyesített – Shottleitner márkájú – töltőcsatlakozó biztosítja, ami lehetővé teszi a motor megfelelő hőmérsékleten tartását és a féklevegő utántöltését. Az Aquarius felépítményében a megszokott szívó és nyomóoldali felszerelések mellett Fogfighter sugárcsövek, Force balta és MSA Auer légzőkészülékek is helyet kaptak.
(A cikk megírásában nyújtott segítségért köszönetet mondunk Pethő István Ferencnek, a BM Heros Zrt. minőségügyi vezetőjének és Kristóf István tű. ezredesnek, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság műszaki főosztályvezetőjének.)