Mercedes-Benz Unimog Rosenbauer gépjárműfecskendő bemutatása
A Mercedes-Benz Unimog U500/39/4×4 alvázra épített Rosenbauer TLF 3000 CAFS (TLF 2700/300 CAFS) típusú tűzoltógépjármű motorjának teljesítménye 279 LE (2200 fordulat/percnél), nyomatéka 1100 Nm (1200-1600 fordulat/percnél). Hidegindítását elektromos hálózatra csatlakoztatható fűtőberendezés szolgálja. A jármű Telligent rendszerű, teljesen szinkronizált, 16 előre, 14 hátrameneti fokozattal rendelkező váltóművel van ellátva. Működtetése elektro-pneumatikus, kapcsolása egy joystick rendszerű kapcsolóval történik, mellyel a fokozatok előválasztása is lehetséges.
A nyomatékosztásos osztómű biztosítja az állandó összkerék meghajtást, és hosszdifferenciál segítségével az első és hátsó tengelyek közötti zárást. A hossz, hátsó és első differenciálzár megakadályozza a terheletlen kerekek szabad elfordulását. Ezek be, illetve kikapcsolása akár menet közben is lehetséges a tengelykapcsoló működtetése nélkül.
A jármű fékberendezése kétkörös légfékrendszer, automatikus terhelésfüggő fékerő-szabályzóval (ALB), elől-hátul tárcsafékkel. A kikapcsolható blokkolásgátló (ABS) a széria felszereltség része. A fékrendszer magasnyomású (18 bar), korróziónak és mechanikus hatásoknak ellenálló fékcsövekkel és fékszerelvényekkel. A fékhatást kétfokozatú lassítófék (tartósfék, motor és kipufogófék) segíti. A rögzítőfék mindkét tengelyre – négy kerékre – ható rugóerő tárolós.
Az 1+2 fő szállítására alkalmas gépjármű 2700 literes beépített víztartállyal, 1 db 200 és 1 db 100 literes habképzőanyag tartállyal rendelkezik. A víztartály töltöttségének kijelzésére a jobb és baloldalon optikai szintjelző került elhelyezésre. Amennyiben a tartály tele van töltve a 4 db zöld lámpa világít. A víz fogyasztásakor 20%-os lépésekben 1-1 db zöld lámpa elalszik, majd az utolsó 20% átlépésekor minden zöld lámpa kialszik, s a piros világítani kezd.
A jármű hátsó részében található a jármű motorjáról meghajtott RBI NH 30 típusú, kombinált normál- és magasnyomású tűzoltó szivattyú. Vízszállítása normál nyomáson (10 bar) 2800 liter/perc, magas nyomáson (40 bar) 400 liter/perc. Egy elektronikus működtetésű nyomásvezérlő egység a szivattyú nyomását egy állandó értéken tartja a vízelvételtől függetlenül. A fagyás megelőzése érdekében a rendszer teljes mértékben kiüríthető. A szivattyú rendelkezik egy olyan vízkörrel, amely egy hőcserélőn keresztül a járműmotor vízhűtő rendszerével van összekötve, így a jármű motorjának hűtőrendszere biztosítja a szivattyú hűtését, vagy fűtését. A gépjármű alkalmas menet közbeni oltásra is.
A jármű nálunk még csak most először megjelenő kompresszoros, nagy teljesítményű léghab rendszerrel, úgynevezett CAFS rendszerrel is el van látva. (CAFS = Compressed Air Foam System) Ez a rendszer önállóan állítható habminőséget biztosít (levegő/víz keverési arány) minden egyes CAFS nyomócsonkon, lehetővé téve két különböző bekeverésű oltóhab használatát egy időben. Ezzel lehetőség van ugyanazon a gépjárművön egy időben a „szárazhab” (megelőzés, habtakarás) és a „nedves hab” (oltás) előállítására is.
A gépjármű oldalanként 1-1 db Rosenbauer Ne-Pi-Ro típusú, állítható, habfeltéttel rendelkező pisztolysugárcsővel ellátott, elektromos visszacsévélésű nagynyomású gyorsbeavatkozóval rendelkezik. A műszaki mentések hatékonyabbá tételéhez egy 50 kN maximális vonóerejű, Rotzler típusú kötélcsörlővel is felszerelték.
(A cikk megírásában nyújtott segítségért ezúton is köszönetet mondunk Szabó Imrének és Bakai Leventének.)