Átadták a 112 hívásfogadó központjait
A tűzoltóktól továbbra is a 105-ös számon érdemes segítséget kérni.
„Új központ, modern technika, új szervezet, gyorsabb reagáló képesség” – ezen szavakkal indított szeptember 9-én Pintér Sándor belügyminiszter az Egységes Segélyhívó Rendszer (ESR) miskolci Hívásfogadó Központjának ünnepélyes átadásán, amit egyben a szombathelyi központ átadásának is tekintettek. A belügyi tárca vezetője hangsúlyozta: „a rendszer képes a gyors intézkedésre, az intézkedések elindítására, a panasz fogadására, és a szakképzett munkatársaink képesek megfelelő segítségnyújtásra és megfelelő iránymutatásra.”
ESR-112 projekt
Az Európai Unióban 1991-ben vezették be a 112-es segélyhívó számot. Magyarországon 1991 óta elérhető, de nem épült ki mögötte az egységes informatikai háttér. A hívásokat a rendőrség fogadta, szükség esetén a tűzoltóknak, mentőknek a befutó információkat szóban adták, vagy egyből átkapcsolták nekik a bejelentőt.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára 2011 júniusában még azt jelentette be, hogy 2012 végére kész a rendszer, a rendőrség, a mentőszolgálat és a tűzoltóság felé érkező segélyhívásokat központilag fogadják. A projekt jelentős késedelmet szenved, csupán a miskolci és szombathelyi központ átadásáig jutottak el, ahol idén május 19-től fogadják teljes körűen a 112-es és 107-es számra érkező segélyhívásokat.
Mi a helyzet a 104-gyel és a 105-tel?
„Három szervezet, egy hívószám” szlogennel a 112 tájékoztató kampánya ugyan már megkezdődött, valójában a tűzoltók változatlanul a 105-ös, a mentők a 104-es segélyhívó számon közvetlenül elérhetők. Ha valaki tűzesetnél vagy szívmegállásnál mégis a 112-őt hívja, akkor az operátorok fogadják a segélykérést, majd telefonon továbbítják az információt a tűzoltóknak, illetve mentőknek, esetleg azonnal át is kapcsolják a hívót. Az új központban arra is lehetőség van, hogy több készenléti szerv beavatkozását igénylő bejelentésnél konferenciabeszélgetés keretében kérdezzék ki a jelzőt.
A tervek szerint a mentőkhöz és tűzoltókhoz érkező segélyhívások is Miskolcra vagy Szombathelyre fognak befutni. Az ESR honlapján az olvasható, hogy ez 2014 harmadik negyedévére várható.
Operátorok legalább érettségivel
A szombathelyi központban 296-an, Miskolcon 323-an dolgoznak. Az ünnepélyes átadás napján a két központban összesen 134-en fogadták a segélyhívásokat. Magyar, angol és francia nyelven bármikor lehet segítséget kérni, és nagy eséllyel valamennyi szomszédos ország nyelvén készen állnak a hívások fogadására.
Az operátorok három műszakban 8 órás munkaidővel dolgoznak. A foglalkoztatásuk a rendőrség által munkaszerződéssel történik. A felvételi alapkövetelmény a középfokú végzettség, és előnyt jelent legalább egy idegen nyelv ismerete.
Segélykérés útja
Az operátor a bejelentő kikérdezésénél egy elektronikus adatlapot tölt ki. Ezen egyebek között szerepel a hívás ideje, a hívó neve és telefonszáma, a segélykérés helyszíne, az esemény típusa (pl. fenyegetés, támadás), az esemény altípusa (pl. vagyon elleni támadás), és a bejelentő által elmondott információk. Életveszély esetén plusz jelölést alkalmaznak.
Az elektronikus űrlap továbbítódik az illetékes szervhez, jelenleg még csak a rendőrség megyei tevékenységirányító központjaiba, ahol megteszik a további intézkedéseket. Innen szükség esetén a bejelentőt vissza is tudják hívni.
Az eddigi tapasztalatok alapján a hívások mindössze tíz százalékánál van szükség a készenléti szervek beavatkozására. Ez az előszűrés jelentős terhet vesz le az irányítást végző rendőrökről, és majdan tűzoltókról, mentőkről.
Milliárdos fejlesztés
A belügyminiszter elmondása szerint a hívásfogadó központok felépítésére, a rendszer kialakítására 5 milliárd 450 millió forintot költöttek. Az ESR honlapján az olvasható, hogy a projekt három forrásból valósul meg: legnagyobb részét – 5 milliárd forintot – az Elektronikus Közigazgatás Operatív Programból finanszírozzák, amit kiegészít további mintegy 1 milliárd forint uniós támogatás, illetőleg a kormány még 1,4 millió forintot fordít a fejlesztésre.