Nyitottság és naprakészség a katasztrófavédelem kommunikációjában
A tavalyi év a katasztrófavédelem kommunikációs tevékenységében áttörést jelentett, a szakterület nemcsak a hagyományos csatornáit újította meg és tette frissebbé, aktívabbá, hanem új térben is megjelent.
A katasztrófavédelem alaptevékenységeinek egyike a lakosság hiteles és gyors tájékoztatása. Ennek az elvárásnak a szervezet több mint fél éve a hagyományos módszereken túl a 21. század eszközeit is használva tesz eleget. Ez nem csupán a felületek számában, hanem a kommunikáció módszerében és minőségében is váltást jelent, a közösségi portálok használatával megnyílt az út a kétirányú kapcsolattartás, az emberekkel való párbeszéd előtt. A rendvédelmi szervek közül elsőként, tavaly május végén indította el a szervezet Facebook profilját, új lehetőséget teremtve ezzel a lakosság tájékoztatására. A közösségi oldalak használóinak a hagyományostól némiképpen eltérő fogyasztási szokásaira tekintettel az oldalon nem kizárólag híreket osztunk meg, amikor lehet, fotókon, videókon keresztül igyekszünk minél több embert elérni, de felhívásainkat és az éppen aktuális meteorológiai riasztásokat is közzétesszük. Az állampolgárok szinte azonnal éltek a Facebook oldal adta lehetőséggel, a júniusi árvíz napjaiban, és azóta már több alkalommal is kifejezetten interaktív felületté vált a profil.
A következő nagy lépés az okostelefonokra és táblagépekre kifejlesztett veszélyhelyzeti értesítési szolgáltatás (VÉSZ) elindítása volt. Európában elsőként kezdett ilyen alkalmazást működtetni a magyar katasztrófavédelem. Az új tájékoztatási csatornát a szervezet partnereivel együtt fejlesztette ki. Az ingyenesen elérhető üzenetküldő alkalmazás használói maguk dönthetik el, hogy milyen típusú és milyen földrajzi területre vonatkozó jelzést kívánnak fogadni. A személyre szabható alkalmazással a megyékre lebontott meteorológiai értesítések éppúgy megtalálhatók, mint a tűzesetek, műszaki mentések, illetve a közlekedési információk. Az üzenetek többsége javaslatot is tartalmaz: például azt, hogy az úton lévők kerüljék el az adott helyszínt, vezetéstechnikai tanácsot ad, illetve felhívja a figyelmet a várható útviszonyokra. November vége óta a szervezet számos, sokakat érintő beavatkozásáról tájékoztatott a katasztrófavédelem, illetve meghatározóan fontos meteorológiai és közlekedési információkhoz is jutottak rajta keresztül mindazok, akik letöltötték készülékükre az applikációt.
Az új kommunikációs csatornák megnyitása nem járhatott és nem is járt együtt a régebbiek elhanyagolásával: tartalmában és küllemében is megújult a katasztrófavédelem központi és területi szerveinek honlapja, ma már azonos szerkezeti felépítésükkel, egységes design-elemekkel segítik az érdeklődők eligazodását a szervezet eseményei és szakmai hírei között. A főigazgatóság weboldalára például június 7-én 48 500 ember klikkelt, azóta egy átlagos napon sem igen marad tízezer alatt a tájékozódni vágyók száma.
A BM OKF honlapján 2013 februárjától új elemként naponta összefoglaló olvasható az előző huszonnégy óra jelentősebb beavatkozásairól. Az összeállításból az érdeklődő megtudhatja, hány tűzesetnél és műszaki mentésnél avatkoztak be a tűzoltók, hogy hivatásos, önkormányzati vagy önkéntes egyesület dolgozott-e egy-egy esetnél. Az írásból emellett az is kiderül, hogy a tűzvédelmi, a polgári védelmi és az iparbiztonsági hatóság hány ellenőrzést hajtott végre az országban az előző napon.
A katasztrófavédelmi főigazgatóság az utóbbi években átalakította az önkéntes tűzoltó egyesületekhez fűződő viszonyát, ennek egyik elemeként önálló honlapot indított számukra. A Szent Flórián Önkéntestűzoltó-portálon az egyesületek életére kihatással bíró hírek, információk kerülnek ki.
Hagyományos, de a korábbinál semmivel sem kevésbé fontos kommunikációs csatornát képeznek a szervezet szóvivői: a tavalyi év folyamán a szervezet csaknem 122 ezerszer jelent meg a televíziókban, rádiókban, újságokban és internetes hírportálokon. Az országos és a területi szervek összesen több mint 2300 közleményt adtak ki és majdnem 340 sajtótájékoztatót tartottak. A katasztrófavédelem vezetői és a szóvivők az előző esztendőben több mint 8000 nyilatkozatot adtak.
A tűzesetek, balesetek és káresetek megelőzése érdekében fontos kommunikációs feladatokat végzett az első évét töltő Országos Tűzmegelőzési Bizottság. Lakosságtájékoztató és figyelemfelhívó kisfilmek készültek a szén-monoxid-mérgezés, a szabadtéri tűzesetek, a pirotechnikai balesetek és a lépcsőházi tűzesetek megelőzésével kapcsolatban. Ezek a katasztrófavédelem kommunikációs felületei mellett országos televíziókban is több alkalommal, kampányjelleggel jelentek meg az év folyamán. A katasztrófavédelem a szezonális veszélyekről rendszeresen bemutatóval egybekötött sajtótájékoztatókat tartott. A nemzetközileg is nagy érdeklődésre számot tartó eseményekről a hazai média mellett az európai és világsajtó munkatársai is folyamatos tájékoztatást kaptak. 2013-ban leginkább a júniusi a dunai árvízzel kapcsolatban érkeztek megkeresések a nemzetközi sajtó részéről, de a külföldi újságírók akkor is elégedettek voltak a katasztrófavédelem által adott tájékoztatással, amikor külföldi állampolgárok magyarországi balesetével kapcsolatban intéztek kérdést. A különböző katasztrófa- és veszélyhelyzetek idején a szervezet weboldalán külön oldalon jelentek meg az angol nyelvű hírek, amelyek a közösségi oldal révén még több érintetthez eljutottak.
A főigazgatóság minden hónap harmadik szerdáján harminckét oldalas, színes, képes szakmai folyóiratot jelentet meg. A kétezer-ötszáz példányban gyártott Katasztrófavédelem magazin feldolgozza a legkiemelkedőbb beavatkozásokat, hírt ad a legfontosabb szervezeti eseményekről, áttekinti a megyei igazgatóságok életének meghatározó pillanatait. Mindezek mellett lehetőséget teremt egyes események elemző feldolgozására, szakmai portrék megjelentetésére, illetve arra, hogy a testület kiemelkedő tagjait megismerhessék az olvasók. A folyóirat eljut a védelmi igazgatás különböző szintjeire éppúgy, mint a társ- és rendvédelmi szervekhez, az együttműködő civil és karitatív szervezetekhez, és végül, de nem utolsó sorban az előfizetőkhöz. Kéthavonta jelenik meg a Katasztrófavédelmi Szemle, amely a katasztrófavédelem különböző tevékenységeit elemzi tudományos igénnyel úgy, hogy közben a leggyakorlatiasabb kérdésekre is kitér.
Minden esztendő első negyedévében elkészül a katasztrófavédelem évkönyve. A kiadvány áttekintést ad a tűzvédelem, a polgári védelem, az iparbiztonság, a funkcionális szakterületek előző évi tevékenységéről, illetve a megyei igazgatóságok és háttérintézmények által elvégzett feladatokról. Az évkönyv magyar nyelven körülbelül ezer példányban jelenik meg, de elkészül az angol változat is. Ez tartalmában szűkebb, értelemszerűen a nemzetközi érdeklődésre számot tartó írások vannak benne, példányszáma nagyjából a harmada a magyarénak. Haladva a korral, az évkönyv tavaly már nemcsak a hagyományos papírkivitelben készült el, elektronikus verziója is elérhetővé vált.
Természetesen a fent említett csatornákon túl is kommunikál a katasztrófavédelem. A tavaly nyári árvízi időszak alatt kifejezetten az eseményekre fókuszáló rádióadó működött. Az Árvíz FM rádió működése során folyamatosan híreket, tudósításokat, friss információkat közvetített a dunai árvízi védekezésről, majd az azt követő helyreállítási munkálatokról.
A katasztrófavédelem kommunikációját 2013-ban alapvetően a proaktivitás és a nyitottság jellemezte. Kiemelt hangsúlyt kapott természetesen a veszélyhelyzetek tudatos és tervszerű megelőzése, a társadalmi és a személyes felelősségvállalás, illetve az öngondoskodás kérdése. A prevenció mellett a szakterület a bekövetkezett eseményekről hiteles információkkal látta el közvetlenül, illetve a médián keresztül Magyarország lakosságát.