Társadalmi egyeztetésen a tűzmegelőzés szétverése
Az eddigi rossz rendszernél egy még rosszabb jön.
„A jogszabály-módosítás célja, hogy a katasztrófavédelmi szervezet által gyakorolt egyes hatósági hatáskörök kormányhivatalokhoz telepítésével összefüggő törvénymódosításokhoz kapcsolódva a kormányrendeleti szintű szabályozásban is átvezetésre kerüljön a hatáskör-változás.” – ennyivel intézik el a tartalmi összefoglalóját és indoklását az egyes hatósági hatáskörök változásáról szóló kormányrendelet tervezetének társadalmi egyeztetésén.
Ahogyan a Lánglovagok.hu megírta, október 1-jétél a tűzvédelmi hatósági jogkörök nagy része a katasztrófavédelemtől átkerül a kormányhivatalokhoz. Erre úgy kerülhet sor, hogy társadalmi egyeztetés nélkül, kivételes eljárásban két nap alatt futott át az Országgyűlésen az a törvénymódosítás, amely lehetővé teszi a kormánynak saját hatáskörben a hatósági jogkörök áttelepítését.
Eddig sem volt rózsás a helyzet
A polgári védelem és a tűzoltóság összevonásával 2000. január 1-jén alakult meg az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, valamint területi és helyi szervei, szakmai felügyelettel lenyelve az államiból lett hivatásos önkormányzati tűzoltóságokat, amiket 2012-ben ismét államosítottak.
A katasztrófavédelem az elmúlt több mint 20 évben egy sor feladatot húzott be magának, még szúnyoggyérítéssel és kéménysepréssel is elkezdett foglalkozni, miközben tábornokok sorát termelte ki magából. A mentő-tűzvédelem egyre inkább a perifériára szorult.
Hatalmas csapás
A Lánglovagok Egyesület hangsúlyozza: az nem vitás, hogy ez a rendszer ebben a formájában működésképtelen, de elfogadhatatlan, hogy a tűzvédelem három alappillérét, a tűzmegelőzést, tűzvizsgálatot, valamint tűzoltást így megbontsák. A kormány eltökélt szándéka szerint ugyanis a tűzmegelőzés, tehát a tűzvédelmi hatósági jogkör nagy része átkerül a kormányhivatalokhoz.
Ahogyan Érces Gergő tű. őrnagy, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Tűzvédelmi Mérnöki Tanszék megbízott tanszékvezetője „A komplex tűzvédelem vizsgálata mérnöki módszerekkel történő tűzvizsgálat alkalmazásával” című írásában 2015-ben, majd „Az építmények tűzvédelmi fejlesztésének lehetőségei a komplex tűzvédelem elemei valós egymásra hatásának mérnöki módszerekkel történő elemzésével” című doktori értekezésében 2019-ben fogalmazott, „A három szakterület a gyakorlati alkalmazás terén jelenleg elkülönül, de a hármas egység körkörös, oda-vissza alapon történő egymásra hatása szakmai szempontból megbonthatatlan. A korszerű tűzoltóság ezen hármas egység megvalósításával védekezik leghatékonyabban a tűzesetek ellen.”
A Lánglovagok Egyesület úgy véli, az átalakítás eredményeképpen a tűzvédelmi hatóság tovább gyengül, a szakterületek közötti kapcsolat elsorvad, ami a tűzesetek számának és súlyosságának növekedését eredményezheti. Sokkal inkább arra lenne szükség, hogy a három alappillérre ismételten felépítsék a tűzoltóságot, amit az elmúlt évtizedekben a politikának sikerült mélypontra juttatnia.
Vajon figyelembe veszik a véleményeket?
Az egyes hatósági hatáskörök változásáról szóló kormányrendelet tervezetéről augusztus 8-ig írhatja meg bárki a véleményét a kozigazgatasiegyeztetes@bm.gov.hu e-mail címre. Az átalakításhoz kapcsolódik még az egyes eljárási szakkérdések hatósági vizsgálatáról szóló kormányrendelet, amely szintén eddig az időpontig észrevételezhető, valamint a hatáskör-telepítéssel összefüggő módosítás, de ennek társadalmi egyeztetése már véget ért.