Tűzvédelmi jel anomáliája a metróban

Tűzvédelmi jel anomáliája a metróban

Egy országgyűlési képviselőjelölt dicsekvő posztja tűzvédelmi szempontból nem jól sült el.

„A kormányzati elvonások és különadók ellenére a főváros két évvel a vállalt határidő előtt adta át az akadálymentesített Ecseri úti és Pöttyös utcai metrómegállókat! Így Ferencvárosban most már ezt a két megállót is lifttel, biztonságosan használhatják fogyatékkal élő társaink is.” – írta Jámbor András, Budapest 6. választókerületének országgyűlési képviselőjelöltje a Facebookon.

A képviselőjelölt által közzétett fényképen azonban az látható, hogy a beépített tűzjelző berendezés kézi jelzésadója fölé nem a Magyarországon alkalmazandó MSZ EN ISO 7010:2020 szabvány F005-ös jele került, hanem egy olyan, amit egykoron egy német szabvány tartalmazott.

A BKV Zrt.-től megtudtuk, hogy a metró déli szakaszán a beépített tűzjelző berendezés felújítása az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet 2020. január 22-én hatályba lépett verziója alapján történt. A jogszabály létesítési előírása szerint tűzvédelmi jellel kell jelölni a tűzjelző kézi jelzésadóját. Ez a tűzvédelmi jel lehet kívülről vagy belülről megvilágított vagy utánvilágító jel, amely legalább a vonatkozó műszaki követelményben meghatározott ideig és mértékben alkalmas a céljának megfelelő fény kibocsátására.

A tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény azt tartalmazza, hogy az Országos Tűzvédelmi Szabályzatban meghatározott biztonsági szint elérhető

  • tűzvédelmet érintő nemzeti szabvány betartásával,
  • a tűzvédelmi műszaki irányelvekben kidolgozott műszaki megoldások, számítási módszerek alkalmazásával, vagy
  • a tűzvédelmi műszaki irányelvektől vagy a nemzeti szabványtól részben vagy teljesen eltérő megoldással, ha az azonos biztonsági szintet a tervező igazolja.

A BKV Zrt. azt is közölte, hogy a tűzjelző tervén az a piktogram szerepel, ami felkerült a felújítással érintett állomásokon. A hatósági átvétel során pedig nem merült fel kifogás az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) részéről.

A Lánglovagok Egyesület a témában az OKF-hez fordult. Szűkszavú válaszukban azt közölték, hogy „az M3 metróvonal rekonstrukciója a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével került végrehajtásra”.

Ezt követően a Lánglovagok Egyesület azt a kérdést tette fel az OKF-nek, hogy a hatályos 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet alapján engedélyezett beépített tűzjelző berendezés kézi jelzésadójánál milyen tűzvédelmi jelet lehet használni, illetőleg alkalmazható-e Magyarországon a piros kör középen fehér lyukkal grafikájú tűzvédelmi jel a beépített tűzjelző berendezéshez, ha igen, akkor mikori létesítés esetén.

Erre az OKF csupán ezt válaszolta:

„Az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet szerint a beépített tűzjelző berendezés kézi jelzésadóját tűzvédelmi jellel kell jelölni. A jelölésre vonatkozó követelményeket jelenleg az MSZ EN ISO 7010:2020 szabvány tartalmazza.

A fent jelzett szabványtól eltérő tűzvédelmi jel alkalmazását a tűzvédelmi hatóság kérelemre jóváhagyhatja.”

A BKV Zrt. a Lánglovagok.hu problémafelvetésére azzal próbált védekezni, hogy az egész vonalon egységes piktogramkészletet és jelkulcsokat alkalmaznak, ezáltal a kézi jelzésadók egyértelműen észlelhetők, felismerhetők. Az a válaszukból nem tűnt ki, hogy ehhez a tűzvédelmi hatóságtól eltérési engedély is társult, ha mégis, akkor a katasztrófavédelemnek elég szakmaiatlan lépés lett volna megadnia, hiszen Magyarországon a kézi jelzésadókat sosem kellett ezzel a piros körrel jelölni. Az, hogy ez tévesen miért terjedt el, már egy másik történet.

Rovat
Témakör