Integrált Hatósági Rendszer első látásra

Integrált Hatósági Rendszer első látásra

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság elégedett.

A jogszabályi előírással ellentétben több mint kéthetes csúszással indult Integrált Hatósági Rendszert (IHR) vettük szemügyre. Már amikor éppen működött, mert számos esetben tapasztaltuk, hogy az ügyfélkapus belépés sikertelen volt.

Nem segítenek érdemi leírással

A katasztrófavédelem honlapjain alul található hivatkozás az IHR-re, ami a https://ugyfelportal.katved.gov.hu oldalra visz. Innen már letölthető a Felhasználói kézikönyv, az induláskor még ezt sem lehetett. A dokumentum rendkívül sovány, a rendszerrel kapcsolatos érdemi kérdésekre a választ nem adja meg, kitöltési útmutatóval külön pedig a katasztrófavédelem nem segíti a felhasználókat.

Az ügyfélkapus bejelentkezést követőn a „BM OKF Ügyfélportál” nevű oldalon találjuk magunkat. Itt láthatóak az aktív ügyek és a lezárt ügyek listája. Ha valakinek egyszer nagyon sok hatósági ügye lesz, keresővel és szűrővel szűkítheti a találatokat.

Az Új ügy indítása gombra való kattintás után kiválaszthatjuk, hogy Saját nevemben vagy Papír alapú meghatalmazással fordulunk a hatósághoz. És rögtön itt kezdődnek a problémák. Egy cég vezető tisztségviselője melyiket válassza? Nem természetes személyként, saját nevében adja be, hanem a szervezetet képviselve. De papír alapú meghatalmazás nem szükséges, amikor valaki vezető tisztségviselőként jár el. Az epapir.gov.hu rendszerében ez nem okoz problémát a Cégkapu intézménye miatt.

Ha ezen a problémán túltettük magunkat, akkor kattintás a Tovább gombra. A megjelenő oldal bal oldalán folyamatjelző segíti, hol járunk a kitöltésben.

A következő szakterületekből választhatunk:

  • Atomerőmű engedélyezés;
  • Kritikus infrastruktúra védelem;
  • Tűzmegelőzés és piacfelügyelet;
  • Veszélyes áru szállítás;
  • Veszélyes üzem.

Itt már sajnálatosan egy pipa és a Kiválasztva szó nem jelzi, melyikre kattintottunk, a szövegdoboz keretének és háttérszínének változása jelzi a bejelölést. A fix méretű szövegdobozban megszakadó szöveget egészében a hárompöttyös gomb segítségével szövegbuborékba lehet elővarázsolni. Van egy Bővebben link is, ami viszont a katasztrófavédelem oldalára visz át.

Akkor most jöjjön a Tovább gomb. De hova tűnt? Ja, az eddigi jobb oldal helyett hirtelen a bal oldalra került.

A folyamatábra szerint még ez vár ránk:

  • Eljárástípus kiválasztása;
  • Eljárás altípus kiválasztása;
  • Eljárásfajta kiválasztása;
  • Beadvány adatok megadása;
  • Mellékletek feltöltése.

Hiányzó ügyek, jogtalan adatbekérés

Az 1996. évi XXXI. törvény 6. § (2) bekezdése, az 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet 206. § (1) bekezdése első tagmondatára és a 215. § (1) bekezdése szerinti bejelentési kötelezettségre elfelejtettek ügyet beállítani vagy a meglévő ügyek címét helyesen megfogalmazni, hogy ezeket is lefedjék.

A tűzvédelmi szakvizsga bejelentését nem sikerült a 45/2011. (XII. 7.) BM rendelet 5. §-ával összhangba hozni, így az oktatásszervezők kénytelenek lesznek külön mellékletet is feltölteni. Az teljesen érthetetlen, hogy a vizsgatevékenység végét miért követelik meg óra-percre megadni, ilyet a jogszabály nem ír elő, és amúgy is csak jóslás lenne.

De mit szól ehhez a katasztrófavédelem?

A Lánglovagok tűzvédelmi tudásbázis számos észrevételt küldött, és a működés tisztázására vonatkozó kérdést tett fel az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak. Néhány jelzett hibát csöndben javítottak, majd ezt a választ küldték:

„Köszönjük észrevételeit. Tájékoztatjuk, hogy a rendszert a jogszabályi előírásoknak megfelelően alakítottuk ki, annak használata a többi felhasználó számára nem okoz problémát.”

Összefoglalva

A felület nem felhasználóbarát, olykor az igénytelenség határát súrolja. Még az indítható ügyekre sincs egy kereső. A jogszabályi hiányosságok, valamint a jogszabályon való túlterjeszkedés már nagyobb aggodalomra ad okot. Mindezt tetézi az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság pökhendi hozzáállása.

Rovat
Témakör