Szolgálati autók kánaánja a katasztrófavédelemnél

A főigazgatónak sofőrrel korlátlan autóhasználat jár, és a megyei igazgatóknak sincs okuk panaszra.

Közérdekű adatigényléssel fény derült a katasztrófavédelem vezetőinek szolgálati és magáncélú autóhasználatainak mértékére. A hivatásos önkormányzati tűzoltóságok államosítása óta 28 vezető összesen évi egymillió kilométert rakott a rendelkezésére bocsátott szolgálati autóba. Ennek több mint 40 százalékát magánhasználat tette ki.

Korlátlan autózás az adófizetők pénzéből

A katasztrófavédelmi főigazgató a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 140/1996. (VIII. 31.) kormányrendelet alapján személyes használatra sofőrrel korlátlanul vehet igénybe autót. Bakondi György tű. altábornagy a Skoda Superb 2.0 TD-vel 2012-ben 41 376 kilométert, 2013-ben 46 484 kilométert ment, az idei év hatodik hónapjának végén pedig 19 550 kilométernél tartott. Azt az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság nem közölte, ebből mennyi volt a magánhasználat és a szolgálati út.

A kormányrendelet lehetőséget ad arra, hogy a főigazgató javaslatára a belügyminiszter a főigazgató-helyetteseknek is engedélyezzen bizonyos mértékű személyes gépkocsihasználatot. Pintér Sándor havi 8 ezer kilométert (teljes kihasználás esetén ez évi 96 ezernek felel meg) engedélyezett Góra Zoltán tű. dandártábornoknak és Tollár Tibor tű. dandártábornoknak. Mindketten bőven a rendkívül magasan megállapított korlát alatt maradtak, Góra Zoltán a Mazda CX7-el tavaly 44 508 kilométeren, Tollár Tibor szintén egy ilyen márkájú autóval 43 559 kilométeren át koptatta az utakat. Góra Zoltán az idei év első felében már a 14 ezer kilométeren is túl van, Tollár Tibor pedig 25 ezer kilométernél is többet autózott közpénzen. Náluk sem tudni a magánhasználat mértékét.

Kétezer kilométer egy tank benzin áráért

A három országos főfelügyelő és az igazgatók a belügyi járművek használatáról és üzemeltetéséről szóló 15/2011. (V. 23.) BM utasítás alapján szintén használhatják magáncélra a szolgálati autójukat, jelképes összegért cserébe. Évi 24 ezer kilométert mehetnek, és ezért a legfeljebb 1600 köbcentiméter hengerűrtartalmú motorral rendelkező kocsi esetén havi 17 ezer forintot, a felett havi 25 ezer forintot kell fizetniük.

Az országos főfelügyelők közül 2012-2013-ban Bérczi László tű. dandártábornok, országos tűzoltósági főfelügyelő vette leginkább igénybe magáncélra a szolgálati autóját, tavalyelőtt 20 ezer kilométert ment így vele. Idén átvette a vezetést Tóth Ferenc tű. dandártábornok, országos polgári védelmi főfelügyelő, az év első hat hónapjában már a 12 ezer kilométer magánhasználaton is túl van. A legnagyobb önmérsékletet Kossa György tű. dandártábornok, országos iparbiztonsági főfelügyelő gyakorolja.

A megyei igazgatók gépkocsihasználati szokásainak összehasonlítása nem könnyű, mert Bakondi György előszeretettel rakosgatja a vezetőket az egyik megyéből a másikba. Az azonban látszik, minél inkább próbálják kihasználni az évi 24 ezres magánhasználati keretet. Üdítő kivétel az évi 3-4 ezres használattal Varga Ferenc tű. dandártábornok, fővárosi katasztrófavédelmi igazgató.

Kiugró érték tavaly Csepely Zsigmond tű. dandártábornoknál, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei igazgatónál volt tapasztalható, 61 542 kilométerből 23 046 kilométert tett ki a magánhasználat. A prímet mégis Egri Gyula tű. ezredes, Zala megyei igazgató viszi, aki 2013-ban a 24 ezres magánhasználati keretet 8 kilométer híján használta ki.

A szolgálati autók használatának részletes kimutatása innen tölthető le.

Rovat
Témakör