Helyadatok automatikus továbbítása a segélykérésnél

Helyadatok automatikus továbbítása a segélykérésnél

Számos mobiltelefon esetében a Hívásfogadó Központokban már szinte méterre pontosan azt is látják, honnan tárcsázzák a 112-t.

Az Egységes Segélyhívó Rendszer magyarországi üzemeltetője, a NISZ Zrt. sikeresen pályázott a HELP112 II. fejlesztési projektben való részvételre – közölte a szervezet.  Ennek keretén belül hazánk az EENA-val (European Emergency Number Association) és a hat további résztvevő országgal (Dánia, Franciaország, Horvátország, Németország, Portugália, Svédország) együttműködve előkészítette a segélykérés pontosabb helymeghatározásához szükséges fejlesztéseket.

Az Advanced Mobile Location (AML) a 112-es segélyhívószámhoz kapcsolódó kiegészítő funkció, amit a NISZ Zrt. a helyi mobilszolgáltatók életmentést támogató technológiáján keresztül biztosít. Az AML-nek köszönhetően egyes iOS és Android rendszerű okostelefonok a segélyhívás helyszínadatait automatikusan továbbítják a Hívásfogadó Központokba.

A korábbi, bizonyos esetekben több mint 10 kilométeres helyzetmeghatározásnál az AML segítségével sokkal pontosabban – akár 5 méteres pontossággal – be tudják azonosítani a segélyhívás helyszínét. Az iPhone és Android mobiltelefon használóknak semmilyen alkalmazást nem szükséges telepíteniük, a 112-es segélyhívószám hívásával egy időben a mobiltelefon automatikusan aktiválja a funkciót és a helyszínadatokat közvetlenül a közelebbi Hívásfogadó Központba továbbítja. Az AML aktiválásához az Android OS 4.1 (Google Play Services 9.0), vagy annál magasabb verziójú, míg az iPhone-ok esetében minimum az iOS 13.4 operációs rendszer használata szükséges.

Az AML-t a világ több országban sikeresen vezették be. Mind az Apple, mind a Google úgy tervezte meg a funkció támogatását, hogy az a lehető legbiztonságosabb legyen. Az AML csak és kizárólag a 112 hívásakor kapcsol be, a pozíció adatai pedig csak arról a készülékről jelennek meg a Hívásfogadó Központokban, amelyről a segélyhívást kezdeményezték.  Az AML itthon a legnagyobb hazai mobilszolgáltató – a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone – hálózatából ingyenesen érhető el.

A funkció bevezetésének kezdetétől kiemelten fontos volt az adatbiztonság. Az Országos Rendőr-főkapitányság és a NISZ Zrt. a bevezetés során nagy hangsúlyt fektetett az adatok biztonságos továbbításra, így az AML által továbbított helymeghatározási adatokat a Hívásfogadó Központok csak a segélyhívással kapcsolatos tevékenységekre használhatják fel – közölte e NISZ Zrt.

Rovat
Témakör