Pajzs mögött a katasztrófavédelem

Több mint 180 helyett a jövőben 20 helyen fogadják a 105-ös vonalon befutó segélyhívásokat, és a tűzoltók riasztására egy műveletirányítási rendszer is szolgálatba állt.

Létrejött a megyei műveleti irányítási központ Pest megyében, így a jövőben az egész országban megyei (fővárosi) szintre került a tűzoltók riasztása, bevetéseik koordinálása. Napokon belül már nem csak a mobiltelefonokról érkező segélyhívások futnak be a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságra, hanem minden esetben náluk csörög a telefon, ha valaki a 105-ös számot tárcsázza.

A műveletirányítók segítségére van egy új informatikai rendszer, a Pajzs, melyet az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság munkatársai fejlesztettek ki a fővárosi tűzoltóknál 1998 óta működő, úgynevezett Erőgazdálkodási és Riasztási Informatikai Rendszer (ERIR) működésére alapozva.

Műveletirányítási központ Pest megyében
Műveletirányítási központ Pest megyében + 16

A Pajzs a tűzoltók riasztásán, bevetéseik nyomon követésén túl egyebek között képes térképen megjeleníteni a tűzcsaphálózatot, kitelepítésekhez adott sugarú körben az érintett lakosság számát, de hamarosan az Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszerrel (EDR) összekötve a tűzoltóautók pontos helyzetét is.

Az ország 19 megyéjében már a Pajzsot alkalmazzák, egyedül a fővárosban maradt a régi rendszer, és az Egységes Segélyhívó Rendszer (112) kiépítéséig ez nem is lesz másképp.

Az elmúlt hónapokban fokozatosan bevezetett új rendszer szerint már nem a tűzoltóságok ügyeleteire futnak be a 105-ös segélyhívások, hanem a fővárosi, illetőleg a megyei katasztrófavédelmi központba. Ha itt nem veszik fel a telefont (például vihar nyomán nem győzik fogadni a bejelentéseket), automatikusan átirányítódik a hívás ahhoz a tűzoltó-parancsnoksághoz, amely a segélykérő pozíciója alapján területileg illetékes. Alapesetben eddig mint 180 helyen fogadták a 105-ös hívásokat, ez most 20-ra csökken.

Rovat
Témakör